Ko u velikoj bioskopskoj tajnovitosti ne oseti želju da zaplovi kroz vreme, da se otrgne od stvarnosti i uplovi u svet mašte filmskog platna?
Filmska umetnost nije samo zvezda zatvorena u svoju maglinu, ono blistavo noćno telo čija svetlost zasenjuje. Film traži naše poglede, a ti ga pogledi ne mogu zaista otkriti ako ga ne odgledaju na mestu gde on i pripada.
![Čovek sa misijom - vratiti ljude u bioskop](/images/1/135/film-strip(1).jpg)
Moderna tehnologija i internet su na jedan prilično agresivan način oduzeli filmu ono što mu je najdragocenije - publiku. Festivali su jedan od načina da „sedma umetnost“ nastavi da živi u svom pravom prostoru, a to je bioskop.
Na nedavno završenom 26. Filmskom festivalu „Herceg Novi - Montenegro film festival”, pored projekcija filmova na Kanli kuli, na tvrđavi Forte Mare odvijao se prateći program u okviru koga i retrospektiva filmova posvećena našem uglednom filmskom reditelju Darku Bajiću, koji je na neki način jedan od začetnika onoga što će se niz godina kasnije konstituisati kao trend - beogradska filmska škola.
![Darko Bajić - Forte Mare](/images/1/135/d-final-1.bmp)
Mada je svoju filmsku karijeru započeo diplomskim dugometražnim filmom “Direktan prenos”(1982), može se reći da je Bajić publiku osvojio nešto kasnije (1984) TV serijom “Sivi dom” koja je bila i “odskočna daska“ za tada mlade glumce kao što su Zoran Cvijanović, Branislav Lečić, Mima Karadžić, Nikola Kojo i Mirjana Joković. Ova serija je 1986. godine dobila nagradu na festivalu u Monte Karlu i Cinzano Terma.
Nakon toga slede njegovi legendarni filmovi za koje dobija brojne nagrade, kako na domaćim tako i svetskim filmskim festivalima. Samo na ovom festivalu Bajić je osvojio “Zlatne mimoze” za filmove: “Zaboravljeni”, “Crni bombarder”, “Balkanska pravila”, “Rat uživo”, “Na lepom plavom Dunavu”, te mu je Savet festivala i Centar film Beograd ove godine za izuzetan doprinos festivalu dodelio nagradu “Milan Žmukić” (jedan od najvećih filmskih producenta sa prostora bivše Jugoslavije i osnivač festivala).
Iako trenutno priprema veliku seriju i film, čija priča govori o počecima košarkaškog sporta u Srbiji, od Sremskog fronta pa do 1970. godine, glavna misija Darka Bajića je projekat “Sinema Srbija”, koja ima za cilj povratak publike u bioskop. Nadajmo se da će taj projekat biti uspešan i da uz imenicu bioskop neće uskoro stajati epitet “Zaboravljeni” već da ćemo u vestima bar jednom nedeljno imati “Direktan prenos” iz naših prepunih bioskopa.