Rad na obezbeđenju trgovačkih brodova

28 Jul 2013
Autor D.L.
13781 pregleda

Rad na turističkim brodovima, tzv. kruzerima, je vrlo popularan na ovim prostorima poslednjih nekoliko godina. Mnogi mladi ljudi su pokušavali, sa više ili manje uspeha, da dobiju zaposlenje na kruzerima sa željom da spoje lepo i korisno. Manje je poznat rad ljudi koji obezbeđuju trgovačke brodove sa kontejnerima punim robe čija se ukupna vrednost često meri i milionima dolara.

Rad na obezbeđenju trgovačkih brodova

Ranije smo pisali o pirateriji i gusarenju u prošlosti, ali činjenica je da ono nije izumrlo sa Crnobradim, Kapetan Kidom i ostalim poznatim moreplovcima koji su zarađivali za život pljačkajući brodove. Savremeni pirati se od svojih prethodnika razlikuju samo u vrsti plovila, umesto jedrenjaka koriste brze glisere kojima spori trgovački brodovi ne mogu pobeći, ali nimalo ne zaostaju u svireposti i pohlepi. Suočene sa velikim gubicima izazvanim porastom piraterije blizu obala Somalije, u Indonežanskom i Malezijskom arhipelagu i na pučini Južnog Kineskog mora, velike pomorske kompanije su se našle pred skoro nerešivim problemom.

Strogim pomorskim zakonom je propisano da trgovački brod ne sme biti naoružan, tako da se ne može braniti, dok ratne mornarice država kroz čije more plovi brod ne mogu, niti žele, da svaki brod pojedinačno štite od napada. Jedino rešenje je angažovati neku agenciju čija je specijalnost obezbeđenje plovila na otvorenom moru. Takvih agencija nema mnogo u svetu, na prostorima bivše SFRJ postoji samo jedan ogranak jedne od njih u Crnoj Gori, Montenegro Oversea Security.

Posao obezbeđenja brodova na otvorenom moru nije tako dobro plaćen kao posao na kruzerima, i ne prelazi cifru od 900 evra mesečno, što je malo ako se uzme u obzir opasnost kojoj su izloženi pripadnici obezbeđenja. Da bi se dobio takav posao, ako se neko ipak zainteresuje, mora ispinjavati opšte uslove koje se traže bilo gde u svetu: da ima završenu najmanje srednju školu, da je psihofizički zdrav, da nije osuđivan, da se protiv njega ne vodi krivični postupak i da solidno poznaje engleski jezik. Posebni uslovi koji su na listi su da ste izvršili vojnu obavezu pod oružjem, da imate uverenje o poznavanju i rukovanju vatrenim oružjem i uverenje o završenoj obuci PPZ. Na kraju, potrebna vam je pomorska knjižica i dozvola za ukrcavanje koje u Srbiji izdaje Lučka kapetanija Beograd. Za sva uverenja i dozvole treba odmah izdvojiti oko 500 evra ( u to je uračunata i usluga agencije koja vam nalazi posao).

Karakteristike samog posla su poznate svima koji su služili vojsku, vršili stražarsku službu (samo ovog puta bez opreme i naoružanja) ili davali požarstvo. Jedna od prepreka može biti i morska bolest na koju se morate što pre navići, inače će vam devetomesečno putovanje biti pakao. Obezbeđenje broda čini 12 članova i svi su podređeni prvom oficiru i samom kapetanu. Nisu obavezni da učestvuju u bilo kakvom poslu na brodu ili u pristaništima gde brod svraća, smešteni su u trokrevetnim ili četvorokrevetnim kabinama, što zavisi od broda do broda, hrane se sa ostalim članovima posade i imaju pristup telekomunikacijama u svako doba, kada nisu na dužnosti. Jedina mana je da u pristaništima gde brod staje, oni imaju najmanje vremena da siđu sa broda (ovo nije obavezno pravilo, na francuskim i italijanskim brodovima, recimo, pripadnici obezbeđenja ne napuštaju brod uopšte).

U slučaju napada pirata na brod postupak se razlikuje od države do države pod čijom zastavom plovi brod. Američki brodovi i većina zapdnoevropskih imaju NATO puške M4 koje su zaključane sve do napada. Prvi oficir izdaje oružje obezbeđenju koje od tog trenutka ima sva ovlašćenja da odbije napad na brod i dozvolu da koristi smrtonosnu silu (puca da bi ubila). Kako je potrebno vreme da se oružje otključa i podeli, jasno je da je osmatranje pučine vrlo važno i nije nimalo lak ni beznačajan posao.

Pravovremeno reagovanje je jedini način da se zaštiti brod i posada. U slučaju kada brod nema naoružanje, na probu se stavlja mašta i domišljatost obezbeđenja. Dok kapetan doziva u pomoć ratnu mornaricu države u čijim se vodama nalazi brod, obezbeđenje pokušava da spreči pirate da se popnu na brod sekući kanape na kukama i lestvicama, gađajući glisere vodenim topovima, molotovljeviom koktelima i signalnim pištoljima. Borba priručnim i alternativnim sredstvima može delovati komično, ali nije ni malo bezazlena, jer svakim podizanjem tela iznad ograde rizikujete da vas pogodi metak iz puške pirata. To je danak koji ovi radnici plaćaju zbog zakonske regulative koja ograničava posedovanje i upotrebu oružja na trgovačkim brodovima. Iz tog razloga agencije uglavnom zapošljavaju ljude koji imaju iskustva u radu sa eksplozivnim sredstvima i koji imaju iskustva u vatrenim okršajima, prvenstveno bivša vojna lica.

Napadi obično traju kratko ako piratima ne uspe faktor iznenađenja, jer ratni brodovi relativno brzo dođu na mesto događaja, a njihovi topovi lako unište brz ali neoklopljeni gliser. Ukoliko se desi da posada ne odbije napad, pirati zauzimaju brod i tada sudbina posade zavisi isključivo od dobre volje pirata, kojima dobra volja nije jača strana. Ako su za vreme napada pirati pretrpeli gubitke, sasvim je sigurno da će se osvetiti posadi i pobiti je bez imalo milosti. Za razliku od luksuznih jahti i kruzera, na trgovačkim brodovima skoro nikada nema imućnih putnika, pa je zarobljavanje zarad otkupa malo verovatno.

Raditi na obezbeđenju trgovačkih brodova svakako nije zabavno kao biti na putničkom kruzeru. Upoznajete manje ljudi, sigurno nećete imati prilike za ljubavnu romansu i zaradićete manje novca. Ovo je posao za avanturiste. Iskustvo koje ćete na njemu steći opravdava sve rizike i neizvesnosti nemirnog mora i neprocenjivo je za ljude nemirnog duha koji priželjkuju pustolovine.

Creative Commons License Zabranjeno je kopiranje članka na druge sajtove bez validnog linkovanja ka originalnom tekstu u skladu sa licencom ΜΕΔΙΑΣ by Vojin Petrović is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License i prema odredbama Zakona Republike Srbije o autorskim i srodnim pravima ("Sl. glasnik RS", br. 104/2009, 99/2011 i 119/2012). U slučaju neovlašćenog kopiranja bićemo prinuđeni da preduzmemo korake u skladu sa čl. 35 i čl. 36 Zakona o autorskim i srodnim pravima i zatražimo naplatu zakonom propisane nadoknade.

Ostavite Vaš komentar

Ako niste već objavljivali komentare na našem magazinu, komentar će biti objavljen posle moderacije. Vaša email adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna.

15 komentara

 
Aca, 17 Oct 2013

Imam 23god odsluzen vojni rok, iskustva u obezbedjivanju i kontra zanima me gde moze da se konkurse za ovaj posao? Ako iko zna neka me kontaktira na imejl@dr.com

Odgovori
 
ΜΕΔΙΑΣ, 26 Oct 2013

Za tu vrstu posla najbolje je obratiti se Lučkoj kapetaniji. Agencije koje se bave angažovanjem ljudi za poslove obezbeđenja brodova se ne reklamiraju, jer se poslovi nude uskom krugu ljudi, uglavnom bivšim vojnim licima i pripadnicima MUP-a koji imaju dozvole za nošenje oružja i potvrde da su savladali upotrebu istog. Lučka kapetanija vodi evidenciju o izdatim pomorskim knjižicama i ti podaci su po Zakonu o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja dostupni javnosti.

Odgovori
 
Zoran Vlajnic, 13 Sep 2021

pozdrav Aco citam tvoj komentar na nekom forumu od pre 8 godina interesuje me da li si uspeo da nadjes neku agenciju i da li si odradio neku turu? pozdrav i svako dobro ti zelim

Odgovori
 
Milos, 05 Jul 2016

ја сам професионални војник,од буквално 14 год.живота тј завршене основне школе,завршио средњу Војну,затим Академију Војну,почео да радим тачно 1999 када је бивша Југославија била бомбардована,ту као млад потпоручник,тек пуштен,тазе обријан,смотан послат на Кошаре,са 20год,тада..од онда до данас сам,прошао јако пуно ратишта ратних дејстава,обезбеђења свих видова и свих облика буквално и нормално то све доказиво имам..такође у свету се одлично зна ко сам(Русија као матична држава највише)и то је мој посао свакако...па ако како одговарам био бих веома захвалан да ме како упутите иа да ја нормално делима станем иза својих слова тј речи.Хвала

Odgovori
 
Nenad, 03 Apr 2017

Radio sam u Specijalnoj brigadi vojske Srbije kao profesionalni vojnik u 72 izvidjacko diverzantskom bataljonu 9 god.Imam 31 god .Imam sve papire gde moze da se konkurise za ovaj posao?Ako iko zna nek mi javi na mejl ninja8662@gmail.com

Odgovori
 
Milan, 15 Nov 2017

Ne možeš ti, ti si ninja

Odgovori
 
Владан Шаптовић, 05 Nov 2020

https://www.facebook.com/groups/209580076054240

Odgovori
 
Владан Шаптовић, 10 Nov 2020

https://www.facebook.com/groups/209580076054240

Odgovori
 
Zorz, 04 Aug 2017

Moze li se dobiti kontakt telefon i adresa od Agencije?

Odgovori
 
Strahinja Drasko, 09 Jan 2018

Dobar dan. Interesuje me ovaj posao. Profesionalni sam vojnik molio bi vas da mo odgovorite na poruku

Odgovori
 
jugoslav, 20 Sep 2019

Zavrsio sam vojni rok 92/93 u specijalnij jedincama Vojske jugoslavje ( Diverzantsko teroristička jedinica ves snajperisras ), prešao u policiju u PJP nastavio da budem snajperisrista gde sam bio od 94-99 godine nakon ranjavanjanja izlazi, iz posebne jedinice policije. Zanima me na koji način i kako mogu da stupim u kontakt i da počnem da radim na prekookeanskim trgovačkim brodobima kao onezbeđenje . Imam 46 godina spreman za sticanje novog znanja i iskustva . Unapred Vam hvala na odgovoru.

Odgovori
 
Nesic Nikola, 12 Oct 2019

Imam neke info u vezi sa radom na brodovima. Pozz

Odgovori
 
igor ikonar, 10 Nov 2020

moze neki kontakt prijatelju?

Odgovori
 
Владан Шаптовић, 05 Nov 2020

https://www.facebook.com/groups/209580076054240

Odgovori

Podelite sa prijateljima

Translate article

Pročitajte slične članke

Prijavite se

Prijavite se na listu za primanje informacija o novim člancima i ostalim dešavanjima na našem Magazinu. Unesite Vašu E-mail adresu:

Medias na Fejsbuku

Medias na Twitteru