Stara mudrost kaže da za svaku robu postoji kupac, dok mudrost novijeg doba tvrdi da sve što ti treba a ne znaš gde možeš da nađeš - ima kod Kineza. Po pravilu, njihova roba je namenjena kupcima kojima odgovaraju proizvodi niske cene, lažnih etiketa i najčešće lošeg kvaliteta. Da takvi kupci postoje i kada je u pitanju umetnost, potvrđuje kinesko selo Dafen, moderni „Eldorado” falsifikovanih radova slavnih slikara.
![Umetnost sela Dafen, parada falsifikata i kiča](/images/20/2094/dafen_f1.jpg)
Dafen je malo selo u distriktu Šenžen, a jedini zanat koji praktikuju njegovi stanovnici je neumorno slikanje i opremanje replika zapadne likovne umetnosti, koje se potom masovno prodaju restoranima, hotelima, i privatnim kupcima. Selo broji preko 5000 umetnika, zaposlenih u jednoj od 600 galerija koje „smuljaju” više od 5 miliona slika svake godine.
Posao je procvetao u ranim 1990-tim, kada se grupa slikara pod vođstvom umetnika i biznismena Huanga Jianga preselila u Dafen. Originalna grupa umetnika je bila specijalizovana za izradu replika majstora ulja, Van Goga i Leonarda de Vinčija. Prodavane su u velikom tiražu, po relativno niskim cenama. Poduhvat je bio više nego uspešan, a potražnja za replikama je na zapadnom tržištu stalno rasla. Da bi se ispunila potražnja tržišta Jiang je dovodio sve veći broj umetnika, uglavnom školovanih slikara i grafičara koji nisu mogli da nađu zaposlenje ni tržište za svoje originalne radove. U posao se uključilo i lokalno stanovništvo, pa po pisanju China Daily danas 60% falsifikovanih slika na celom svetu dolazi upravo iz sela Dafen.
![](/images/20/2094/zhao_01.jpg)
![](/images/20/2094/zhao_02.jpg)
Na prvoj fotografiji gore možete videti proces nastanka replike Van Gogovog autoportreta, za čiju je izradu izvežbanoj ruci akademskog slikara Zhaoa Xiaoyonga danas potrebno manje od pola sata. U njegovoj galeriji je prodato više od 70,000 replika Van Gogovih slika po ceni od 30-230 $.
Ružičasti Van Gogovi Suncokreti i plavokosa Mona Liza
Tokom posete Dafenu, brojni novinari i reporteri zapadnjačkih medija su zapazili istu zanimljivost. Falsifikovani radovi na prvi pogled deluju kvalitetni i precizni, ali na njima nešto „bode oči”. Armija dafenskih falsifikatora im je dala jednostavno objašnjenje. Njihovi veliki klijenti, hotelijeri i vlasnici lanaca restorana, često postavljaju posebne zahteve kako da se boje i pozadina poznatih remek-dela izmene tako da se lepše uklope u enterijer njihovih prostorija. Umetnici na sve pristaju, samo da zadrže multimilionsko zapadno tržište, večito gladno luksuza, pa makar bio i u formi šarene laže.
izvor: Wired
Sopček Đura, 10 Aug 2016
Kina, savršena kopir-mašina...
Odgovori