Beogradski internacionalni pozorišni festival - Bitef, svečano je otvoren u Jugoslovenskom dramskom pozorištu italijanskom predstavom "Pastorov crni veo" reditelja Romea Kastelučija.
Osnovan 1967.godine sa osnovnim ciljem da predstavi fenomene savremene izvođačke scene, ovaj festival 46 godina promoviše različite pristupe teatru prativši burnu evoluciju pozorišne umetnosti.
Pod sloganom “Izlet u istinu”, narednih dana u glavnom festivalskom programu biće prikazano šest predstava iz sveta, (Italija, Francuska, Nemačka, Holandija, Amerika i Engleska), tri iz regiona (Hrvatska i Slovenija) i četiri domaća pozorišta. Izlet je neobavezan put na koji krećemo puni entuzijazma i sa dubokim saznanjem u sebi, da se sa njega vraćamo. Ako se na njega uputimo da bismo stigli do istine i saopštili stvarnost, onda je najbolji način da to uradimo putem pozorišta.
Bitef je festival koji obuhvata kako eksperimentalne, tako i tradicionalne forme. Autori 13 predstava, koje će publika ove godine moći da vidi, su svoju inspiraciju tražili od istorije koja stoji u mestu (“Henri VI”), kao i logike trgovine koja može da stvori zbrku u duši u pogledu naših velikih moralnih načela (“Velika i neverovatna istorija trgovine”), preko gozbe u vidu ukusnog leša (“Gozba”), sukoba u porodici (“Mrzim istinu”) do telefonskog 16-satnog razgovora i odgovora na pitanje „Možete li da nam ispričate svoj život?“ (“Život i vremena”).
Ovogodišnji Bitef će biti završen zjapećim jazom između neiscrpnog potencijala čovečanstva i ograničenog životnog veka pojedinca (“Deca sunca”) 22.septembra u Pozorištu na Terazijama.
“Pozorište je jedan od najgenioznijih čovekovih kompromisa sa samim sobom. Može da zaseni i oko i uho, i drži publiku kao prikovanu. Što je još važnije, u stvaranju te naročite atmosfere ono je u stanju da izazove duboke, podsvesne emocije, i da otelotvori one energije i snage u ljudskom umu koje i pojedince i društvo dovode u velika iskušenja. Verovatno je zbog toga, tokom čitave istorije, bilo toliko pokušaja da se pozorište ukroti ili stavi van zakona. A to što su oni uvek propadali znači da je pozorište nešto što je ljudima potrebno.” (Ronald Harwood)
Pored pozorišta koja će udomiti predstave, oni koji reše i mogu po večeri da izdvoje 2000 dinara koliko im treba za "bitefovski izlet", predstavama će prisustvovati i u Istorijskom muzeju Srbije, nekadašnjoj zgradi "Beka", Franjevačkom samostanu u Zemunu i u jednom stanu. (gde će malobrojana publika kao specijalitet na Jelovniku ove predstave imati Leš) Prijatno!
Poznato je da "bitefovske" predstave izazivaju podeljene i po pravilu burne reakcije publike. Dok neki gledaoci nemaju strpljenja da odgledaju predstavu do kraja, drugi sa uzvicima "bravo" i franatičnim aplauzom pozdravlaju ovakav vid umetnosti. Čini se da je najviše onih koji su zbunjeni smelošću i nesvakidašnjim načinom interpretacije.
"I spavanje je oblik kritike, naročito u pozorištu" – Bernard Šo