Nadvožnjaci za divlje životinje

08 Nov 2016
Autor Mirjana
1385 pregleda

Seča šuma i gradnja u do skoro netaknutoj prirodi dovela je do toga da mnogi putevi, pruge i električni vodovi prodru duboko u staništa divljih životinja. Nenaviknute na novo okruženje, sa saobraćajnicama koje presecaju nekad bezbedna prostranstva, životinje često stradaju.

Nadvožnjaci za divlje životinje

Alternativni prelazi koji se u ovakvim okruženjima prave imaju za cilj da što manje poremete njihov način života i spreče istrebljenja životinja.

Prelazi divljine se grade u obliku tunela i nadvožnjaka (za krupnu divljač), amfibijskih tunela i merdevina za ribe, kanala za male sisare poput ježeva i vidri, i zelenih krovova za leptire. U principu, osnovni zadatak ovih prelaza, sagrađenih na mestima gde je došlo do drastične fragmentacije staništa, je da spreče koliziju između životinja i vozila. Pored zaštite životinja, imaju veliki ekonomski značaj. U SAD su istraživanja pokazala da sudari automobila sa belorepim jelenima, Floridskim panterima i mrkim medvedima uzrokuju materijalnu štetu na automobilima od čak 1,1 milijardi dolara godišnje.

Prvi prelaz za divlje životinje napravljen je 1950-tih u Francuskoj. Od tada je veliki broj evropskih zemalja, poput Holandije, Švajcarske i Nemačke, usvojio praksu izgradnje ovih struktura. Samo u Holandiji ih danas ima preko 600. Postali su uobičajeni i u Kanadi i SAD-u. Danas najpoznatiji prelaz za divlje životinje se nalazi u kanadskoj Alberti, preko četiri trake autoputa Trans-Kanada, u Nacionalnom parku Banf. Preko njega svakodnevno prelazi veliki broj medveda, jelena, vukova, losova i drugih životinja.

Najvažnija karakteristika ovih tunela i nadvožnjaka je da se velika pažnja posvećuje dizajnu, koji podrazumeva bogato zatravnjivanje i pošumljavanje prelaza kako bi ih životinje prepoznale kao svoje prirodno okruženje i navikle da ih koriste.

Jedan od najzanimljivijih prelaza divljine, most za veverice o kojem smo pisali ranije, nalazi se u američkom gradiću Longvju.

Creative Commons License Zabranjeno je kopiranje članka na druge sajtove bez validnog linkovanja ka originalnom tekstu u skladu sa licencom ΜΕΔΙΑΣ by Vojin Petrović is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License i prema odredbama Zakona Republike Srbije o autorskim i srodnim pravima ("Sl. glasnik RS", br. 104/2009, 99/2011 i 119/2012). U slučaju neovlašćenog kopiranja bićemo prinuđeni da preduzmemo korake u skladu sa čl. 35 i čl. 36 Zakona o autorskim i srodnim pravima i zatražimo naplatu zakonom propisane nadoknade.

Ostavite Vaš komentar

Ako niste već objavljivali komentare na našem magazinu, komentar će biti objavljen posle moderacije. Vaša email adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna.

1 komentara

 
Sopček Đura, 12 Nov 2016

U ime svih životinja koje koriste ove prelaze, zahvaljujem se pripadnicima svoje vrste, čija je dobra volja a pre svega SVEST, osnov za ovakvom vrstom poduhvata! Neko će odmah pomisliti kako je lako bogatim društvima da tako nešto realizuju! Naravno, izražavam svoje neslaganje, jer sam ubeđen u sledeće: materijalna ulaganja su od velikog ali ne i presudnog značaja! U najvećem broju zemalja na našoj maloj Planeti, društvene elite imaju novac za nebrojene korupcije, kriminal, oružje, drogu i sva zla ovog sveta a vrlo lako će, obmanjujući svoje sunarodnjake, pronaći nebrojeno mnogo izgovora da ne postoji novac za ovakve, monumentalne i nadasve, HUMANE projekte...

Odgovori

Podelite sa prijateljima

Translate article

Pročitajte slične članke

Prijavite se

Prijavite se na listu za primanje informacija o novim člancima i ostalim dešavanjima na našem Magazinu. Unesite Vašu E-mail adresu:

Medias na Fejsbuku

Medias na Twitteru