Geneza posmatrana vajarskom vizijom Milana Srećkovića

Autor KulturaNaš izborUmetnost

Pokušaj da se objasni put nastajanja i odgovori na pitanje samog smisla života je tema koja vekovima podstiče na naučna istraživanja, na razmišljanje i polemisanje u domenu filozofije, a u oblasti umetnosti predstavlja večitu inspiraciju umetnika, nedovoljno ispričanu i zagonetnu u svim njenim sferama.    

Postanak je upravo tema do sada najzrelijeg opusa skulptura i crteža likovnog stvaralaštva mladog beogradskog akademskog vajara, Milana Srećkovića, koji u okviru svoje druge samostalne izložbe simbolično nazvane Geneza hrabro iznosi svoj stav o pitanju postanka sveta. 

Smatra se da je sam termin geneza u ovom obliku uveo francuski filozof Viktor Kuzen 1818. od grčke reči genesis koja u prevodu ima više značenja: rođenje, postanak, poreklo i stvaranje. Spoznavši njeno značenje kroz istoriju umetnosti, ovaj mladi beogradski vajar je svoju inspiraciju pronašao u jajastim oblicima koji asociraju na plod.      

Pričajući nam svoja razmišljanja o genezi Srećković zatvorenu formu u kojoj se naslućuje da nešto nastaje kroz klupko, pupoljak ili jaje, veoma vešto suprotstavlja geometriji, dok u koloritu forsira kontrast kao vid simbolike.

Sama forma kojom se bavim je meni kao umetniku pomogla da posle dugogodišnjeg istraživanja definišem svoj likovni izraz u skulpturi kroz formu apstraktne prirode, koja predstavlja skladan spoj egzaktne monumentalne arhitektonske strukture koja prikazuja snagu, i amorfnih loptastih formi koje predstavljaju život.

Sa ciljem da jedna drugu ne narušavaju već da čine likovnu celinu sa crtežima, svaka skulptura za sebe predstavlja novi početak, kao i nastajanje novih ideja i misli koje se neprestano pojavljuju kod svakog od nas, ovaj mladi autor je na jedan nov, moderan način uspeo da podstakne na razmišljanje o postanku snagom akumuliranoj u čari koja sa nestrpljenjem očekuje trenutak konačnog rađanja.

Izvajane uglavnom u patiniranom gipsu i praćene podrškom na platnu, ove skulpture predstavljaju viziju koja prema rečima Pikona nije samo umetnost zatvorena u svoju maglinu, ona traži poglede i pažnju posmatrača jer se može osetiti samo onda kada se sagleda u celosti.

Milan Srećković je kao dečak u svom odrastanju bio svestrana umetnička duša. Zabeležio je brojne uspešne uloge u Studiju glume Sandre Rodić Janković i ostvario se u muzičkom svetu kao gitarista koji je sa bendom CheGuerillaz bio pobednik Palilulske olimpijade. Uprkos tim uspesima, smelim korakom se uputio u svet vajarstva diplomirajući na fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu (odsek primenjeno vajarstvo). Danas je član je ULUPUDS-a, koji nas izožbom Geneza upoznaje sa njegovim poimanjem nastanka puštajući nas u samo njegov likovni svet rađanja.

Izložbu možete pogledati na Banovom brdu u Galeriji ’73 od 11.08-23.08.  

 

Creative Commons License Zabranjeno je kopiranje članka na druge sajtove bez validnog linkovanja ka originalnom tekstu u skladu sa licencom ΜΕΔΙΑΣ by Vojin Petrović is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License i prema odredbama Zakona Republike Srbije o autorskim i srodnim pravima ("Sl. glasnik RS", br. 104/2009, 99/2011 i 119/2012). U slučaju neovlašćenog kopiranja bićemo prinuđeni da preduzmemo korake u skladu sa čl. 35 i čl. 36 Zakona o autorskim i srodnim pravima i zatražimo naplatu zakonom propisane nadoknade.

Pretraga
Preporučujemo
Arhiva članaka
Misao dana

Neke stvari mogu mnogo bolje da se osjete nego da se objasne. Ali to ljudi ne znaju, oni veruju rečima, to je problem. Treba više verovati svojim srcima nego rečima.

Miroslav Antić

Prijavite se

Prijavite se na listu za primanje informacija o novim člancima i ostalim dešavanjima na našem Magazinu. Unesite Vašu E-mail adresu:

ΜΕΔΙΑΣ na Fejsbuku
ΜΕΔΙΑΣ na Twitteru

Creative Commons License ΜΕΔΙΑΣ by Vojin Petrović is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License. |