Kumari Devi, živa boginja Nepala

15 Jun 2014
Autor Mirjana
1329 pregleda

Boginje obično žive u duhovnom realmu, daleko od materijalnog sveta. U Nepalu, jedna boginja je živa, a videti je na prozoru njene palate za stanovnike Nepala i turiste prestavlja izuzetnu čast i nagoveštaj dobre sreće.

Kumari Devi, živa boginja Nepala

Kumari („živa boginja”) je devojčica za koju se veruje da je inkarnacija Durge, boginje uništenja i krvi, a da u sebi nosi moćnu žensku energiju. Njeno glavno zaduženje je bilo da svake godine kralju daje blagoslov za vladavinu, a kako Nepal više nije monarhija, uloga kraljevske Kumari se zadržala samo kao tradicija.

Iako se devojčica bira iz različitih klanova, uvek iz kaste zlatara, neobično je poštuje svo stanovništvo Nepala i sve religije. Njen mandat traje nekoliko godina, od dana izbora do vremena kada prestane da bude dete i pokaže prve znake zrelosti. Tada se vraća svom pređašnjem životu, a bira se nova Kumari koja zauzima njeno mesto u palati Durbar Marga na glavnom trgu u Katmanduu.

Način izbora Kumari je donekle poznat, mada legende Nepala govore da je stvarna procedura izbora mnogo komplikovanija od zvanične. Raspored zvezda u horoskopu devojčice koja se uzima u obzir kao potencijalna Kumari mora da bude savršen, kao i njen fizički izgled. Naročita pažnja se poklanja izgedu vrata i lepoti tena, očiju i zuba. Kada zadovolji ove kriterijume, legenda kaže da devojčicu zatvaraju u mračnu prostoriju tokom cele noći, gde među maskama, zastrašujućim kreaturama i neprijatnim zvucima treba da pokaže smirenost duha i hrabrost. Na kraju, potencijalnu Kumari čeka poslednji test, kada među nekoliko odora treba da prepozna onu koju je nosila njena prethodnica. Ukoliko i taj zadatak obavi uspešno, smatra se da je boginja Durga progovorila kroz nju, a dotadašnji život devojčice se potpuno menja.

Tada je odvajaju od porodice, uz dopuštenje da porodica živi u blizini i redovno je posećuje. Kumari Devi od tog trenutka ne sme da dotakne tlo nogama, niti da izgubi ni kap krvi. U javnosti se pojavljuje najmanje 13 puta godišnje, a tokom svetkovina Inda Jatre se vozi u otvorenoj kočiji, ili je nose u kraljevskoj nosiljci kroz grad, dok je narod dočekuje sa oduševljenjem. Blagoslov Kumari Devi lokalnom narodu mnogo znači i smatra se znakom dobre sreće u budućnosti. Tokom posete Katmanduu, turisti često u organizovanim posetama svraćaju u dvorište palate Durbar Marga u nadi da će se ona pojaviti na prozoru i pogledati ih. To se ponekad i desi, na opšte oduševljenje onih koji su se tu zatekli, jer se veruje da je sresti Kumari velika sreća.

Iako živi u neverovatnom luksuzu i blagostanju, mnogi smatraju da je život koji Kumari živi nehuman i štetan za dete od koga se očekuje da se nakon godina provedenih u statusu božanstva vrati u realan svet. Devojčica je svakodnevno obučena u svečanu odoru, uvek crvene boje, sa karakteristično našminkanim očima i „vatrenim okom” na čelu.

Do pre nekoliko godina Kumari nije išla u školu, a njeno druženje sa običnim svetom, uključujući i članove njene porodice, bilo je ograničeno na tri sata dnevno. Danas, nakon pritužbi boraca za prava deteta i intervencije Vrhovnog suda Nepala, koji je položaj „deteta boginje” video kao svojevrsno izrabljivanje dece, Kumari svakodnevno ima nastavu sa posebno odabranim učiteljima koji dolaze u palatu. Slobodu kretanja ni posle intervencije suda nije dobila. Ljudi koji se brinu o njoj kažu da „primaju naredbe samo sa neba, a ne od Vrhovnog suda”, tako da devojčici koja ima status Kumari i dalje nije dozvoljeno da se samostalno kreće.

Ovaj nepokolebljiv stav predstavlja i realan problem u procesu resocijalizacije devojčica nakon isteka mandata. U trenutku izbora, Kumari često nema više od 3-4 godine. Kada napuste palatu, uglavom nakon dvanaeste godine, ove devojčice moraju ponovo da nauče da hodaju, što je nekad veći problem nego samo uklapanje u stvarni svet. Nekadašnje Kumari su i dalje veoma cenjene u svom okruženju, ali postoji verovanje da ne treba da se udaju. Ovo pravilo se danas često krši i mnoge od njih imaju svoje porodice, jer faktička zabrana ne postoji, već se jednostavno smatra da žena koja je dobar deo života provela u statusu božanstva ne može biti stub porodice u tradicionalnom smislu.

Jedna od najpoznatijih nekadašnjih „devojčica boginja” je i Rashmila Shakya, danas IT stručnjak sa master diplomom iz oblasti bankarskog softvera u Katmanduu. Ona je 2005. godne objavila knjigu „Od boginje do smrtnice” u kojoj je opisala svoje sećanje na nestvarno detinjstvo. Iako u knjizi navodi da nije bilo lako provoditi dane u samoći, okružena brdima igračaka, ali bez prijatelja svog uzrasta, Rashmila veruje da je tradicija Kumari lepa, koliko i značajna za očuvanje kulture Nepala. Na pitanja kako je danas vesela, nasmejana mlada žena kao dete uspevala da sačuva obaveznu smirenost u ponašanju, Rashmila je odgovorila:

„Onoga časa kad bi mi stavili naga ogrlicu, osećala sam se kao da sam u drugom svetu.”

Creative Commons License Zabranjeno je kopiranje članka na druge sajtove bez validnog linkovanja ka originalnom tekstu u skladu sa licencom ΜΕΔΙΑΣ by Vojin Petrović is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License i prema odredbama Zakona Republike Srbije o autorskim i srodnim pravima ("Sl. glasnik RS", br. 104/2009, 99/2011 i 119/2012). U slučaju neovlašćenog kopiranja bićemo prinuđeni da preduzmemo korake u skladu sa čl. 35 i čl. 36 Zakona o autorskim i srodnim pravima i zatražimo naplatu zakonom propisane nadoknade.

Ostavite Vaš komentar

Ako niste već objavljivali komentare na našem magazinu, komentar će biti objavljen posle moderacije. Vaša email adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna.

0 komentara

Podelite sa prijateljima

Translate article

Pročitajte slične članke

Prijavite se

Prijavite se na listu za primanje informacija o novim člancima i ostalim dešavanjima na našem Magazinu. Unesite Vašu E-mail adresu:

Medias na Fejsbuku

Medias na Twitteru