Šta sve mogu da vam urade avio- kompanije?

24 Mar 2013
Autor Mirjana
241 pregleda

Početkom ove godine, prijavljen je incident na putu od Rejkavika do Njujorka, kada je nemirni putnik zavezan lepljivom trakom za svoje sedište. Traka mu je prelepljena i na usta. Pripiti čovek je napao ženu do sebe, i panično počeo da viče kako će se letelica srušiti. Po pisanju CNN-a, osoblje avio- kompanije je vezalo putnika koji je „šutirao, vrištao i pljuvao ostale putnike i pri tome glasno psovao“. Tako smo saznali da su korišćenje lepljive trake i plastičnih lisica deo standardnog protokola avio- kompanija u ovim situacijama.

Šta sve mogu da vam urade avio- kompanije?

Pre 11.septembra 2002, kada je izvršen teroristički napad na SAD, letenje je bilo jednostavno. Od aerodromskih provera do tretmana putnika u avionu, sve se odvijalo rutinski. A onda se preko noći sve promenilo. Ko bi pomislio da će neko avion iskoristiti kao oružje?

Faktor iznenađenja je bio prejak. Upravo zbog toga, malo je onih koji se usuđuju da kritikuju protokole TSA iako ponekad deluju nerazumni i preoštri. Oni uključuju zabranu bilo kakvih bočica (uključujući i one za bebe), izuvanje, česte detaljne pretrese, i izdvajanje u „rizičnu liniju“ u kojoj se često nađu deca i stare osobe. Protokoli koje je preporučio TSA zaživeli su prvo u Americi, a onda su ih kao primer dobre prakse usvojili aerodromi i avio- kompanije širom sveta, sećajući se za njih kritičnih nedelja nakon terorističkog napada kada su avioni bili poluprazni, a čak i najveći avio- prevoznici na ivici bankrota. Taj propust u sigurnosti jednostavno više nije smeo da se ponovi.

U vazduhu, za razliku od aerodroma, nema policije. Novina koja je tu uvedena je da se u mnogim avionima vrata kokpita hermetički zatvaraju, tako da je pristup pilotima nemoguć. Time je verovatnoća da se otet avion bezbedno prizemlji povećana. U nekim avio- kompanijama, piloti su ovlašćeni da nose oružje. Pored ovih najozbiljnijih rizika putovanja u vazduhu, postoje i oni mnogo banalniji sa kojima se osoblje aviona sreće svakodnevno. Često su meta napada putnika i svedoci situacija u kojima se dešavaju krađe i tuče.

Slučaj vezanog putnika u avionu Island Air-a nije usamljen. Prošle godine je, po pisanju NBC News-a, uz pomoć putnika osoblje aviona savladalo i vezalo saputnika na liniji Čikago- Santa Ana, koji je ženu na sedištu do svog uhvatio za kosu i prisiljavao na poljubce. Nedugo nakon toga, Ukrajinac koji je ušao u avion nakon pedeset dana pijanstva, u nervnom rastrojstvu je pokušao da otvori vrata aviona u toku leta. Iako su posade danas snabdevene opremom za ove slučajeve, nekad se desi da plastične lisice jednostavno nisu dovoljne. Kreativna rešenja poput lepljive trake korišćena su i ranije, kada je posada aviona koji je saobraćao od Portorika do Čikaga, morala da veže trakom za sedište ženu koja je odbijala da se zadrži na sedištu, već je padala po putnicima, vukla ih za kosu, i napadala posadu aviona.

Da li su ovi postupci dozvoljeni i regulisani zakonom? Jesu. Komisije saobraćajnih ministarstava svake države propisuju ovlašćenja koja posada aviona ima u ovakvim sitacijama, i primena sile u svrhu smirivanja neposlušnih putnika je deo tog protokola. Ove mere donose rezultate, broj izgrednika u vazduhu u poslednjih 10 godina smanjen je za trećinu, tako da ne treba očekivati formiranje zatvorskih ćelija u avionima. Rolna dobre lepljive trake završava posao.

Creative Commons License Zabranjeno je kopiranje članka na druge sajtove bez validnog linkovanja ka originalnom tekstu u skladu sa licencom ΜΕΔΙΑΣ by Vojin Petrović is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License i prema odredbama Zakona Republike Srbije o autorskim i srodnim pravima ("Sl. glasnik RS", br. 104/2009, 99/2011 i 119/2012). U slučaju neovlašćenog kopiranja bićemo prinuđeni da preduzmemo korake u skladu sa čl. 35 i čl. 36 Zakona o autorskim i srodnim pravima i zatražimo naplatu zakonom propisane nadoknade.

Ostavite Vaš komentar

Ako niste već objavljivali komentare na našem magazinu, komentar će biti objavljen posle moderacije. Vaša email adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna.

0 komentara

Podelite sa prijateljima

Translate article

Pročitajte slične članke

Prijavite se

Prijavite se na listu za primanje informacija o novim člancima i ostalim dešavanjima na našem Magazinu. Unesite Vašu E-mail adresu:

Medias na Fejsbuku

Medias na Twitteru