Rad na obezbeđenju trgovačkih brodova

Autor SvetEkonomija

Rad na turističkim brodovima, tzv. kruzerima, je vrlo popularan na ovim prostorima poslednjih nekloliko godina. Mnogi mladi ljudi su pokušavali, sa više ili manje uspeha, da dobiju zaposlenje na kruzerima sa željom da spoje lepo i korisno. Manje je poznat rad ljudi koji obezbeđuju trgovačke brodove sa kontejnerima punim robe čija se ukupna vrednost često meri i milionima dolara. 

Ranije smo pisali o pirateriji i gusarenju u prošlosti, ali činjenica je da ono nije izumrlo sa Crnobradim, Kapetan Kidom i ostalim poznatim moreplovcima koji su zarađivali za život pljačkajući  brodove. Savremeni pirati se od svojih prethodnika razlikuju samo u vrsti plovila, umesto jedrenjaka koriste brze glisere kojima spori trgovački brodovi ne mogu pobeći, ali nimalo ne zaostaju u svireposti i pohlepi. Suočene sa velikim gubicima izazvanim porastom piraterije blizu obala Somalije, u Indonežanskom i Malezijskom arhipelagu i na pučini Južnog Kineskog mora, velike pomorske kompanije su se našle pred skoro nerešivim problemom.

Strogim pomorskim zakonom je propisano da trgovački brod ne sme biti naoružan, tako da se ne može braniti, dok ratne mornarice država kroz čije more plovi brod ne mogu, niti žele, da svaki brod pojedinačno štite od napada. Jedino rešenje je angažovati neku agenciju čija je specijalnost obezbeđenje plovila na otvorenom moru. Takvih agencija nema mnogo u svetu, na prostorima bivše SFRJ postoji samo jedan ogranak jedne od njih u Crnoj Gori, Montenegro Oversea Security.

Posao obezbeđenja brodova na otvorenom moru nije tako dobro plaćen kao posao na kruzerima, i ne prelazi cifru od 900 evra mesečno, što je malo ako se uzme u obzir opasnost kojoj su izloženi pripadnici obezbeđenja. Da bi se dobio takav posao, ako se neko ipak zainteresuje, mora ispinjavati opšte uslove koje se traže bilo gde u svetu: da ima završenu najmanje srednju školu, da je psihofizički zdrav, da nije osuđivan, da se protiv njega ne vodi krivični postupak i da solidno poznaje engleski jezik. Posebni uslovi koji su na listi su da ste izvršili vojnu obavezu pod oružjem, da imate uverenje o poznavanju i rukovanju vatrenim oružjem i uverenje o završenoj obuci PPZ. Na kraju, potrebna vam je pomorska knjižica i dozvola za ukrcavanje koje u Srbiji izdaje Lučka kapetanija Beograd.  Za sva uverenja i dozvole treba odmah izdvojiti oko 500 evra ( u to je uračunata i usluga agencije koja vam nalazi posao).

Karakteristike samog posla su poznate svima koji su služili vojsku, vršili stražarsku službu (samo ovog puta bez opreme i naoružanja) ili davali požarstvo. Jedna od prepreka može biti i morska bolest na koju se morate što pre navići, inače će vam devetomesečno putovanje biti pakao. Obezbeđenje broda čini 12 članova i svi su podređeni prvom oficiru i samom kapetanu. Nisu obavezni da učestvuju u bilo kakvom poslu na brodu ili u pristaništima gde brod svraća, smešteni su u trokrevetnim ili četvorokrevetnim kabinama, što zavisi od broda do broda, hrane se sa ostalim članovima posade i imaju pristup telekomunikacijama u svako doba, kada nisu na dužnosti. Jedina mana je da u pristaništima gde brod staje, oni imaju najmanje vremena da siđu sa broda (ovo nije obavezno pravilo, na francuskim i italijanskim brodovima, recimo, pripadnici obezbeđenja ne napuštaju brod uopšte).

U slučaju napada pirata na brod postupak se razlikuje od države do države pod čijom zastavom plovi brod. Američki brodovi i većina zapdnoevropskih imaju NATO puške M4 koje su zaključane sve do napada. Prvi oficir izdaje oružje obezbeđenju koje od tog trenutka ima sva ovlašćenja da odbije napad na brod i dozvolu da koristi smrtonosnu silu (puca da bi ubila). Kako je potrebno vreme da se oružje otključa i podeli, jasno je da je osmatranje pučine vrlo važno i nije nimalo lak ni beznačajan posao.

Pravovremeno reagovanje je jedini način da se zaštiti brod i posada. U slučaju kada brod nema naoružanje, na probu se stavlja mašta i domišljatost obezbeđenja. Dok kapetan doziva u pomoć ratnu mornaricu države u čijim se vodama nalazi brod, obezbeđenje pokušava da spreči pirate da se popnu na brod sekući kanape na kukama i lestvicama, gađajući glisere vodenim topovima, molotovljeviom koktelima i signalnim pištoljima. Borba priručnim i alternativnim sredstvima može delovati komično, ali nije ni malo bezazlena, jer svakim podizanjem tela iznad ograde rizikujete da vas pogodi metak iz puške pirata. To je danak koji ovi radnici plaćaju zbog zakonske regulative koja ograničava posedovanje i upotrebu oružja na trgovačkim brodovima. Iz tog razloga agencije uglavnom zapošljavaju ljude koji imaju iskustva u radu sa eksplozivnim sredstvima i koji imaju iskustva u vatrenim okršajima, prvenstveno bivša vojna lica.

Napadi obično traju kratko ako piratima ne uspe faktor iznenađenja, jer ratni brodovi relativno brzo dođu na mesto događaja, a njihovi topovi lako unište brz ali neoklopljeni gliser. Ukoliko se desi da posada ne odbije napad, pirati zauzimaju brod i tada sudbina posade zavisi isključivo od dobre volje pirata, kojima dobra volja nije jača strana. Ako su za vreme napada pirati pretrpeli gubitke, sasvim je sigurno da će se osvetiti posadi i pobiti je bez imalo milosti. Za razliku od luksuznih jahti i kruzera, na trgovačkim brodovima skoro nikada nema imućnih putnika, pa je zarobljavanje zarad otkupa malo verovatno. 

Raditi na obezbeđenju trgovačkih brodova svakako nije zabavno kao biti na putničkom kruzeru. Upoznajete manje ljudi, sigurno nećete imati prilike za ljubavnu romansu i zaradićete manje novca. Ovo je posao za avanturiste. Iskustvo koje ćete na njemu steći opravdava sve rizike i neizvesnosti nemirnog mora i neprocenjivo je za ljude nemirnog duha koji priželjkuju pustolovine.

 

Creative Commons License Zabranjeno je kopiranje članka na druge sajtove bez validnog linkovanja ka originalnom tekstu u skladu sa licencom ΜΕΔΙΑΣ by Vojin Petrović is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License i prema odredbama Zakona Republike Srbije o autorskim i srodnim pravima ("Sl. glasnik RS", br. 104/2009, 99/2011 i 119/2012). U slučaju neovlašćenog kopiranja bićemo prinuđeni da preduzmemo korake u skladu sa čl. 35 i čl. 36 Zakona o autorskim i srodnim pravima i zatražimo naplatu zakonom propisane nadoknade.

Komentari:

Ostavi novi komentar
Aca, 17.10.2013.
Imam 23god odsluzen vojni rok, iskustva u obezbedjivanju i kontra zanima me gde moze da se konkurse za ovaj posao? Ako iko zna neka me kontaktira na imejl@dr.com
Odgovori
ΜΕΔΙΑΣ, 26.10.2013.
Za tu vrstu posla najbolje je obratiti se Lučkoj kapetaniji. Agencije koje se bave angažovanjem ljudi za poslove obezbeđenja brodova se ne reklamiraju, jer se poslovi nude uskom krugu ljudi, uglavnom bivšim vojnim licima i pripadnicima MUP-a koji imaju dozvole za nošenje oružja i potvrde da su savladali upotrebu istog. Lučka kapetanija vodi evidenciju o izdatim pomorskim knjižicama i ti podaci su po Zakonu o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja dostupni javnosti.
Odgovori
Milos, 05.07.2016.
ја сам професионални војник,од буквално 14 год.живота тј завршене основне школе,завршио средњу Војну,затим Академију Војну,почео да радим тачно 1999 када је бивша Југославија била бомбардована,ту као млад потпоручник,тек пуштен,тазе обријан,смотан послат на Кошаре,са 20год,тада..од онда до данас сам,прошао јако пуно ратишта ратних дејстава,обезбеђења свих видова и свих облика буквално и нормално то све доказиво имам..такође у свету се одлично зна ко сам(Русија као матична држава највише)и то је мој посао свакако...па ако како одговарам био бих веома захвалан да ме како упутите иа да ја нормално делима станем иза својих слова тј речи.Хвала
Odgovori
Pretraga
Preporučujemo
Arhiva članaka
Misao dana

Kada bi oduzeli mojim delima sve ono što pripada drugim autorima, od njih išta ne bi ostalo.

Gete

Prijavite se

Prijavite se na listu za primanje informacija o novim člancima i ostalim dešavanjima na našem Magazinu. Unesite Vašu E-mail adresu:

ΜΕΔΙΑΣ na Fejsbuku
ΜΕΔΙΑΣ na Twitteru

Creative Commons License ΜΕΔΙΑΣ by Vojin Petrović is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License. |