Kad dremanje tokom dana ošamuti, a kad osveži?

Autor SvakodnevicaMedicina i zdravljePorodica

Često se dešava da se iz popodnevne dremke probudimo umorni, zlovoljni i zbunjeni. Ljudi koji imaju ta iskustva obično tvrde da spavanje u toku dana ne prija njihovom organizmu i izbegavaju ovu vrstu odmora ma koliko bili umorni.

Spavanje predstavlja niz cikličnih promena koje su dobro naučno istražene. Moždani talasi koje detektuje EEG pokazuju da se jedan pun ciklus spavanja, koji uključuje sporotalasno (ne-REM, ili nonREM) i paradoksalno (REM) spavanje, smenjuju na okvirnih 90 minuta. Odrasla osoba tokom noćnog odmora prođe nekoliko puta kroz sve faze, a što duže spava pojedinačno trajanje ovih faza se menja.

Stručnjaci koji se bave proučavanjem sna i njegovog uticaja na psihu čoveka se slažu da kratak popodnevni san može biti veoma koristan odmor od umnog i fizičkog rada, ali je ključni faktor dužina njegovog trajanja. Postavili su jednostavnu šemu:

10 do 20 minuta

Ovo kratkotrajno dremanje predstavlja pravu malu bombu energije. Tokom tako kratkog perioda ljudski um ne ulazi u dublje faze sna, već se zadržava u prvoj, plitkoj ne-REM fazi. Istovremeno, mišići se opuštaju, a um odmara. Buđenje nakon sna ove dužine je lako, nema osećaja pospanosti, a nivo energije je znatno povećan.

30 do 45 minuta

Stručnjaci kažu da je san ove dužine najbolji način da sebi upropastite ostatak dana. Neprirodno buđenje u trenutku kad um već ulazi u ozbiljnije faze odmora izazvaće osećaj zbunjenosti i mamurluka koji može potrajati i duže od samog sna. Nezadovoljstvo koje ova osećanja izazivaju mogu vas učiniti neproduktivnim i inertnim do kraja dana.

60 minuta

Ako pravite pauzu u umnom radu, san od 60 minuta će vam pomoći da nakon buđenja bolje pamtite činjenice, slike i nazive. Tokom 60-minutnog odmora, um završava pliću i dublju fazu sporotalasnog sna, ali ne ulazi u REM fazu. Iako i posle sna ove dužine možete osetiti kratkotrajnu pospanost, daleko je blaža od one u prethodnom slučaju. Nakon par minuta „sabiranja“, bićete sposobni da kvalitetnije obavljate poslove do kraja dana.

90 minuta

Naučnici se slažu da je mali luksuz od sat ipo dremke tokom dana idealna mera za sve one koji žele da budu produktivni do kasnih večernjih časova. Tokom ovog perioda spavanja, dešava se pun ciklus sna koji obuhvata pliće i dublje faze, uključujući i veoma bitnu REM fazu u kojoj se dešavaju snovi. Dnevni san duži od 90 minuta može vam upropastiti noćni odmor i svakako ga treba izbegavati, ali je sat ipo dovoljno i optimalno da se vaš organizam i fizički i psihički kvalitetno osveži. San ove dužine utiče na povećanje fizičke spremnosti za teške fizičke poslove ili treninge, ali podstiče i kreativnost i intelektualne sposobnosti.

grafikon: End Your Sleep Deprivation

Creative Commons License Zabranjeno je kopiranje članka na druge sajtove bez validnog linkovanja ka originalnom tekstu u skladu sa licencom ΜΕΔΙΑΣ by Vojin Petrović is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License i prema odredbama Zakona Republike Srbije o autorskim i srodnim pravima ("Sl. glasnik RS", br. 104/2009, 99/2011 i 119/2012). U slučaju neovlašćenog kopiranja bićemo prinuđeni da preduzmemo korake u skladu sa čl. 35 i čl. 36 Zakona o autorskim i srodnim pravima i zatražimo naplatu zakonom propisane nadoknade.

Pretraga
Preporučujemo
Arhiva članaka
Misao dana

Svuda u svetu, a naročito valjda u ovim balkanskim zemljama, možete na dva načina da se odbranite i održite u struji života i da ljude prisilite da vas poštuju i - poštede. Prvi je da steknete toliko novca i sigurnih dobara da vam niko ne sme i ne može ništa. Drugi je da pokažete takvu ravnodušnost prema novcu, vlasti i svakom društvenom sjaju i uspehu da vam opet - ne može niko ništa.

Ivo Andrić

Prijavite se

Prijavite se na listu za primanje informacija o novim člancima i ostalim dešavanjima na našem Magazinu. Unesite Vašu E-mail adresu:

ΜΕΔΙΑΣ na Fejsbuku
ΜΕΔΙΑΣ na Twitteru

Creative Commons License ΜΕΔΙΑΣ by Vojin Petrović is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License. |