Big Luciano, hrabro srce opere

Autor ScenaMuzikaNaš izborUmetnostNa današnji dan

Poput većine dečaka rođenih u Italiji, maštao je o tome da postane svetski fudbaler, a sudbina ga je povela putem koji mu je doneo titulu jednog od  najlepših glasova lirike. Ostao je upamćen kao veliki šoumen koji je klasičnu muziku uspeo da približi širokom auditorijumu, što mu je omogućilo da se na svetskom muzičkom tržištu takmiči egal sa najvećim zvezdama savremenog muzičkog izražaja, Lučano Pavaroti.

Rođen 12. oktobra 1935. u italijanskom gradu Modena, od oca pekara koji je amaterski pevao tenor u crkvenom horu, i majke radnice u fabrici za proizvodnju cigareta, kako bi ispunio želju roditeljima napustio je  dečačko sanjarenje o profesionalnom fudbalu i upisao učiteljsku školu. Posao učitelja je obavljao dve godine, a onda ga je njegovo visoko C nezaustavljivo povelo putem koji je vodio ka vrhu svetske muzičke scene. Pobedivši na takmičenju u pozorištu Ređo Emilije 1961, ukazala mu se debitantska šansa koju je ostvario u ulozi Rodolofa u Pučinijevoj operi „Boemi”.

Zanimljivo je da je iste godine prvi put nastupio u Beogradu. Kao mlad, neafirmisan pevač prijavio se za audiciju koju je raspisao Venecijanski teatar „La Feniče” za tenora u „Travijati” koju je pripremalo Narodno pozorište u Beogradu. Prepoznavši nesvakidašnji tenor, umetnička komisija mu je dodelila ulogu čime je beogradska publika imala čast da sluša prvo njegovo izvođenje van granica rodne Italije.

U njegovoj daljoj karijeri dogodile su se tri prekretnice:

  1. U Kovent Gardenu (1963.) kada je uskočivši umesto Đuzepa di Stefana u „Boeme” potpuno osvojio publiku i kritičare,
  2. U njujorškom Metropolitenu (1971.) kada je u Donicetijevoj „Kći puka” otpevao devet visokih C što je dovelo do takvih ovacija da ga je publika čak 17 puta pozivala na bis, i
  3. Kada se objedinivši dve svoje najveće ljubavi, fudbal i operu, udružio sa Hoseom Karerasom i Plasidom Domingom (1990.) i nastupom „tri tenora” u rimskim Karakalinim kupatilima tokom Svetskog prvenstva u fudbalu uneo operu u domove 800 miliona ljudi širom sveta.

Ovaj nesvakidašnji trio je nekoliko godina kasnije uspeo da na stadionu u Los Anđelesu okupi 56.000 ljudi, koncert je uživo pratilo preko milijardu gledalaca širom sveta, a ploče su prodate u 23 miliona primeraka. U svetu klasične muzike, ovakav uspeh je nezapamćen.  

Za razliku od operskih zvezda koje su se kretale isključivo u zatvorenim elitističkim krugovima klasične muzike, Pavaroti je rado nastupao sa najvećim svetskim rok zvezdama. Tokom brojnih nastupa na humanitarnim koncertima za pomoć deci „Pavaroti i prijatelji”, delom zbog njegovog korpulentnog stasa, ali pre svega zbog snažnog tenora i velikog srca, rokeri su mu dali nadimak Big Luciano.   

Teško je nabrojati sve zvezde rok scene sa kojima je nastupao: Sting, Bob Geldof, Lionel Ritchie, Grace Jones, Joe Cocker, Lau Reed, Michael Jakson, Queen, Deep Purple, Liza Minelli, Mariah Carrey, Gloria Estefan, Ricky Martin, Elton John, Bono (U2), George Benson, Eurythmics, Mariah Carrey, James Brown, Stevie Wonder…

Beogradska publika ga je ponovo slušala 2005. u okviru oproštajne turneje „World wide farewell tour”, koju je započeo u Japanu 2004, ali koju zbog teške bolesti nije uspeo da završi.

Ma koliko da su ga u svom zatvorenom svetu elitizma kritičari klasične muzike oštro kritikovali, Lučano Pavaroti je ostao upamćen kao neko ko je prvi razbio taj zatvoreni krug elitizma klasične muzike. Približivši širokom javnom mnjenju pre svega operu, svojom harizmom i hrabrošću jedini je uspeo da učini da se na svetksoj listi najboljih pevača 20. veka nađe ime koje dolazi iz sveta klasične muzike, najlepšti tenor svih vremena, Lučano Pavaroti.  

Creative Commons License Zabranjeno je kopiranje članka na druge sajtove bez validnog linkovanja ka originalnom tekstu u skladu sa licencom ΜΕΔΙΑΣ by Vojin Petrović is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License i prema odredbama Zakona Republike Srbije o autorskim i srodnim pravima ("Sl. glasnik RS", br. 104/2009, 99/2011 i 119/2012). U slučaju neovlašćenog kopiranja bićemo prinuđeni da preduzmemo korake u skladu sa čl. 35 i čl. 36 Zakona o autorskim i srodnim pravima i zatražimo naplatu zakonom propisane nadoknade.

Komentari:

Ostavi novi komentar
Sopček Đura, 09.09.2015.
Stevie Wonder je moj muzički idol od rane mladosti! Nisam imao prilike do sada da vidim ovaj koncert dvojice velikana... Da me je neko juče pitao kada je umro g.Pavaroti, zakleo bih se da je to bilo pre 3-4 godine!? Prvi put sam ga video i čuo krajem prošlog veka na koncertu sa Plasido Domingom i Karerasom, kada su već bili uigrani trio, poznat širom Planete! Uz dužno poštovanje prema g.Pavarotiju, na mene je najbolji utisak ostavio g.Hoze Kareras! Za razliku od korpulentnog Pavarotija, Kareras je tananije građen i zbog toga sam se, slušajući ga, uvek pitao: kakav je to kapacitet pluća u tako krhkom telu? No, u svakom slučaju, neizmerno uvažavanje za sve što je g.Pavaroti uradio za muzičku umetnost! Ostaje slavan i nezaboravljen...
Odgovori
Pretraga
Preporučujemo
Arhiva članaka
Misao dana

Nije teško kad biju, teško je kad čekaš. Gledaš i čekaš, pa boli unaprijed. Boli i poslije, ali je to lakše.

Meša Selimović

Prijavite se

Prijavite se na listu za primanje informacija o novim člancima i ostalim dešavanjima na našem Magazinu. Unesite Vašu E-mail adresu:

ΜΕΔΙΑΣ na Fejsbuku
ΜΕΔΙΑΣ na Twitteru

Creative Commons License ΜΕΔΙΑΣ by Vojin Petrović is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License. |