Zašto su pirati nosili povez na oku?

Autor VremeplovIstorijaMedicina i zdravlje

Povez preko oka je zaštitni znak pirata i nezaobilazni deo kostima u filmovima o gusarima. Logičkim povezivanjem dolazili smo do zaključka da je povez prekrivao neprijatan prizor nepostojećeg oka, izgubljenog tokom surovih obračuna na pučini.

Dr Jim Sheedy, oftalmolog sa Oregon Pacific Univerziteta je nedavno za Wall Street Journal dao zanimljivo objašnjenje ovog fenomena koje je prilično iznenadilo čitaoce. Tema članka zapravo nisu bili pirati, već fenomen prilagođavanja oka u mraku i potencijalna šteta po očni vid od čitanja u okolnostima oskudne osvetljenosti prostora.

Studije pokazuju da je za puno prilagođavanje oka za gledanje u mraku porebno oko 25 minuta, što je dosta komplikovan fiziološki proces koji zahteva „regeneraciju foto pigmenata”. Objašnjavajući ovaj fenomen, dr Sheedy je za primer uzeo pirate koji su često menjali okruženje od dobro osvetljene palube do potpalublja u potpunom mraku.

Kako nisu imali vremena da sačekaju prilagođavanje oka na nove uslove, po rečima dr Sheedya „oni pametniji su nosili povez na jednom oku, uvek ga držeći u pripravnosti za promenu stepena osvetljenja”. U to vreme, lampe su bile luksuz, a i gusarski način života je zahtevao brze intervencije bez zadržavanja radi obezbeđenja pogodne rasvete u potpalublju. Iz tog razloga je jedno oko služilo za rad na svetlosti, a drugo za mrak. Kada bi se spustili u potpalublje, pirati bi jednostavno premestili povez na drugo oko, koje je „čuvalo sećanje na rad na svetlu” i koristili ono koje je adaptirano za mrak.

Iako ne postoje dokumentovane potvrde ove pretpostavke kada su u pitanju pirati, oftalmolozi i stručnjaci za vojnu doktrinu smatraju da je upravo ovo razlog što je povez na oku postao zaštitni znak pirata. Dr Sheedy je prvi koji je fenomen povezao sa piratima, ali je u savremenoj pilotskoj praksi običaj „poštede jednog oka” dobro poznat. U uputstvu koje izdala FAA se navodi „kada koristi svetlo pilot treba da zatvori jedno oko da bi očuvao sposobnost adaptacije na mrak”.

izvori: The Wall Street Journal i Federal Aviation Administration

Creative Commons License Zabranjeno je kopiranje članka na druge sajtove bez validnog linkovanja ka originalnom tekstu u skladu sa licencom ΜΕΔΙΑΣ by Vojin Petrović is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License i prema odredbama Zakona Republike Srbije o autorskim i srodnim pravima ("Sl. glasnik RS", br. 104/2009, 99/2011 i 119/2012). U slučaju neovlašćenog kopiranja bićemo prinuđeni da preduzmemo korake u skladu sa čl. 35 i čl. 36 Zakona o autorskim i srodnim pravima i zatražimo naplatu zakonom propisane nadoknade.

Pretraga
Preporučujemo
Arhiva članaka
Misao dana

Ja sam takav. Ili zaboravljam odmah, ili ne zaboravim nikad.

S. Beckett

Prijavite se

Prijavite se na listu za primanje informacija o novim člancima i ostalim dešavanjima na našem Magazinu. Unesite Vašu E-mail adresu:

ΜΕΔΙΑΣ na Fejsbuku
ΜΕΔΙΑΣ na Twitteru

Creative Commons License ΜΕΔΙΑΣ by Vojin Petrović is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License. |