Pažnja, violinski ključ na putu!

Raspevani drumovi i nisu neka novost, ali je pravo čudo što ih ima tako malo s obzirom na to koliko im se vozači raduju i kako je njihova izrada jednostavna. I da li je još nekome palo na pamet kako bi to zvučalo kad bi automobil išao u rikverc?

Prvi muzički drum, Aspahltophone, je napravljen u oktobru 1995. godine u Danskoj u mestu Gylling, Østjylland. Kreirali su ga dva umetnika, Steen Krarup Jensen i Jakob Freud-Magnus. Aspahltophone čini niz kolovoznih markera koji su poređani u tačno određenim razmacima. Točkovi koji prelaze preko markera vibriraju i prenose te vibracije na celo vozilo i na taj način stvaraju određen ton. U zavisnosti od rasporeda i razdaljine markera, tonovi variraju i tako čine melodiju.

Japanac Shizuo Shinoda je slučajno buldožerom napravio rupe na putu, a kasnije je primetio da se prilikom prelaska automobila preko njih stvaraju tonovi. Tokom 2007. godine, Nacionalni institut za industrijska istraživanja u Hokaidu, koji je, između ostalog, razvio sistem za detekciju oštećenih puteva infracrvenim zracima, usavršio Shinodin „dizajn”. Koristili su isti koncept - u betonu su pravili žlebove na raznim rastojanjima. Ustanovljeno je da što su useci bliži jedan drugom proizvode više, a što su udaljeniji proizvode niže tonove. Postoje tri asfaltirane etape na autoputevima Japana: Jedna u Hokaidu, druga u Wakayama gde automobili sviraju japansku baladu 見上げてごらん夜の星を  (Pogledaj zvezde na nebu) od Kyu Sakamota, i treću u mestu Gunma, gde 2559 žlebova usečenih na 175 metarskoj deonici proizvode melodiju 夏の思い出 (Uspomene na leto).

Muzički drum možemo naći i u Južnoj Koreji, u gradu Anyang. Radi na istom principu kao i japanski, ali za razliku od japanskih koji imaju za cilj da privuku turiste, ovaj je napravljen kako bi vozače održao budnim. Ustanovljeno je da 68% saobraćajnih nezgoda u Južnoj Koreji nastaje zbog nepažnje i umora vozača, kao i zbog prebrze vožnje. Muzika koja se čuje je Mary Had a Little Lamb (Meri je imala malo jagnje), a muzička deonica puta je napravljena za 4 dana.

U američkom gradu Lancaster u Kaliforniji 2008. godine napravljen je muzički drum, dužine oko 400 metara koji je trebalo da „odsvira” uvertiru iz opere William Tell (Viljem Tel). Nakon mnogobrojnih protesta građana koji su se bunili zbog „glasne muzike”, muzička deonica puta je izmeštena 3 km van naseljenog područja. Mnogi misle da zvuk koji ovaj put proizvodi ni najmanje ne liči na poznatu operu, a grešku pripisuju nepreciznom proračunu kreatora ovog muzičkog druma.

Poslednji poduhvat je izveden u selu Tijeras u Novom Meksiku, gde je napravljen muzički drum na obe strane autoputa br. 66, sa žlebovima tako poređanim da proizvodi muziku čuvene numere America the Beautiful (Divna Amerika) ali se melodija može jasno čuti samo ako se vozila kreću brzinom od 72 km/h (45 mph). Ovaj projekat je finansirao National Geographic u saradnji sa Odeljenjem za transport Novog Meksika. Glavni razlog je bezbednost saobraćaja, odnosno smanjenje brzine vozila.

Creative Commons License Zabranjeno je kopiranje članka na druge sajtove bez validnog linkovanja ka originalnom tekstu u skladu sa licencom ΜΕΔΙΑΣ by Vojin Petrović is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License i prema odredbama Zakona Republike Srbije o autorskim i srodnim pravima ("Sl. glasnik RS", br. 104/2009, 99/2011 i 119/2012). U slučaju neovlašćenog kopiranja bićemo prinuđeni da preduzmemo korake u skladu sa čl. 35 i čl. 36 Zakona o autorskim i srodnim pravima i zatražimo naplatu zakonom propisane nadoknade.

Pretraga
Preporučujemo
Arhiva članaka
Misao dana

Ne shvataj ništa ozbiljno, jer život stavlja odviše teške terete na one koji ga ozbiljno shvataju.

Muhamed Hafiz

Prijavite se

Prijavite se na listu za primanje informacija o novim člancima i ostalim dešavanjima na našem Magazinu. Unesite Vašu E-mail adresu:

ΜΕΔΙΑΣ na Fejsbuku
ΜΕΔΙΑΣ na Twitteru

Creative Commons License ΜΕΔΙΑΣ by Vojin Petrović is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License. |