"Ecce homo"

03 Oct 2012
Autor Kewa
75 pregleda

Prvi put prikazana u Stokholmu, 1998. godine, sa gostovanjem u većem delu Skandinavije i zapadne Evrope, postavku "Ecce Homo" večeras će moći da vide i Beograđani. Izložba je izazvala veliku polemiku u srpskoj javnosti, a mišljenja o njoj su podeljena i širom sveta.

Dvanaest fotografija umetnice Elisabeth Ohlson Wallin, koje pokazuju Isusa sa transeksualcima, Hiv pozitivnim osobama i gej muškarcima, će biti postavljene u centru za kulturnu dekontaminaciju. Beograd je prvi grad Istočne Evrope koji će prikazati ovu izložbu, za koju je malo reći da vas može ostaviti ravnodušnima. Fotografije su moderna verzija priča iz Novog zaveta, a umetnica je ovime želela da podseti ljude kako je Isus pomagao odbačenima od društva.

Goran Miletić iz Organizacionog odbora Parade ne smatra ovakvu izložbu provokacijom. Tvrdnje ultradesničarskih organizacija da fotografije vređaju osećanja svih vernika za njega je čist pokušaj manipulacije.(!?!) "Ta postavka fotografija već 15 godina ide po celom svetu i do sada niko nije pravio problem. Jedini put kada je bilo reakcije na ovu postavku jeste kada je ona izložena u Švedskoj i to u crkvi", objašnjava Miletić i dodaje da je "umetnica želela da prikaže da bog prihvata sve ljude kakve god vere ili seksualne orijentacije bili".

Da postavka ide 15 godina po svetu i da niko nije pravio problem, apsolutno nije tačno. Evropski parlament je 1999. godine doneo odluku kojom se turneja ove izložbe po Evropi otkazuje, jer vređa osećanja čak i nekih članova Parlamenta.

MUP Srbije je već doneo odluku o zabrani održavanja Parade ponosa, a prostor oko Centra za kulturnu dekontaminaciju (CZKD) se već uveliko nalaze stotine policajaca pod punom opremom za razbijanje demonstracija. U CZKD je ulazak dozvoljen samo uz dozvolu direktorke ove ustanove Borke Pavićević.

Verski analitičar Živica Tucić je rekao: "Meni kao verniku prikazivanje Isusa Hrista u štiklama svakako povređuje verska osećanja, kao i većini verujućih. Ipak, umetnici u savremenom svetu za svoje slobodno izražavanje koriste argument da ne postoji nijedan čovek na svetu koji ne može biti predmet kritike ili karikiranja." Švedska umetnica iskoristila je poznate scene Krštenja, Raspeća, Tajne večere i golgote Sina božjeg i njihovu ikonografiju zamenila predstavnicima transseksualaca, homoseksualaca i HIV pozitivnih osoba.

"Izložba je izazvala polemike, pre svega zbog načina na koji tretira lik Isusa Hrista. Fotografije ne predstavljaju atak na pravoslavlje. Ovo jeste provokacija hrišćanskom svetu da razmisli da li u ime hrišćanske ljubavi ima pravo da diskriminiše i uskraćuje prava bilo kome. Autorka je htela da pokaže da je i Hrist bio taj koji je odbačene prigrlio, a ne odbacivao", objasnio je Boban Stojanović, jedan od organizatora Beograd prajda. U odbranu on navodi i da je autorka religiozna žena koja je doživela da je kao lezbijka bila diskreditovana u više prilika.

Autorka izložbe je vidno iznenađena: "Šokirana sam što su ekstremističke grupe u Beogradu toliko jake. Bilo je haotično i u Švedskoj kada sam izložbu predstavila 1998, ali se sve pretvorilo u javnu debatu o demokratskim pitanjima. Reakcija ljudi na ove fotografije pokazuje kako se oni osećaju kada su LGBT osobe u pitanju. U Švajcarskoj i Nemačkoj je „Ecce Homo“ prikazana u crkvi, s druge strane, u Cirihu je posetilac pokušao da slike uništi sekirom", objašnjava autorka.

Osim u Nemačkoj i skandinavskim zemljama, malo ko se usudio da prikaže izložbu. Međutim, ona je baš zbog toga dostigla svetsku popularnost. Rijaset Islamske zajednice Srbije pridružio se zahtevu Srpske pravoslavne crkve za zabranu izložbe fotografija "Ecce homo" jer, kako se ocenjuje, skrnavi lik Isusa Hrista i vređa hrišćanske vernike.

Naravno da postoji nešto što se zove umetnička sloboda. I treba da postoji. Međutim, ta umetnička sloboda ima i granice zdravog razuma i dobrog uskusa što se za ovu izložbu baš i ne može reći. I iskreno, nije mi jasno gde je bila pamet uopšte kada je i dozvoljeno da se postavi ovde. Zar niko ne zna šta je Balkan? Nebitno da li ste vernik ili ne - bruka!

Creative Commons License Zabranjeno je kopiranje članka na druge sajtove bez validnog linkovanja ka originalnom tekstu u skladu sa licencom ΜΕΔΙΑΣ by Vojin Petrović is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License i prema odredbama Zakona Republike Srbije o autorskim i srodnim pravima ("Sl. glasnik RS", br. 104/2009, 99/2011 i 119/2012). U slučaju neovlašćenog kopiranja bićemo prinuđeni da preduzmemo korake u skladu sa čl. 35 i čl. 36 Zakona o autorskim i srodnim pravima i zatražimo naplatu zakonom propisane nadoknade.

Ostavite Vaš komentar

Ako niste već objavljivali komentare na našem magazinu, komentar će biti objavljen posle moderacije. Vaša email adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna.

3 komentara

 
Sandra, 04 Oct 2012

Ova je ideja otišla u krivom smjeru. U redu je pokazati da Isus nije pribjegavao antipatiji prem odbačenima, ali preobražavati ga u transvestita i stavljati mu štiklice na noge je zaista neukusno.

Odgovori
 
Nemesis, 04 Oct 2012

Ne da vredja vernike (i nisam neki vernik iako sam pravoslavac), vec vredja moral ljudi, ma koje veroispovesti bili :(

Odgovori
 
Ana, 05 Oct 2012

Bruka! Otvaras izlozbu koju cuva 2000 policajaca, postavljas ograde, zatvaras centar grada... a sve to placaju poreski obveznici...

Odgovori

Podelite sa prijateljima

Translate article

Pročitajte slične članke

Prijavite se

Prijavite se na listu za primanje informacija o novim člancima i ostalim dešavanjima na našem Magazinu. Unesite Vašu E-mail adresu:

Medias na Fejsbuku

Medias na Twitteru