Srbi ostali imuni na Crni petak

30 Nov 2015
Autor Mirjana
310 pregleda

Posle Dana zaljubljenih i Noći veštica, na silu nam nametnuše još jednu svetkovinu potrošačkog društva - Crni petak, dan kada u zapadnom svetu trgovci padaju na nos od posla, a kupci posrću pod teretom punih kesa.

Srbi ostali imuni na Crni petak

Za milione ljudi, prvenstveno u SAD, Crni petak je od 1960-tih godina dan kada započinje kupovina božićnih poklona. Na ekstremnim popustima se prodaju uglavnom igračke, multimedijalni uređaji i odeća. Svoj naziv, ovaj trgovačko-potrošački praznik duguje Danu zahvalnosti koji uvek pada poslednjeg četvrtka u novembru, između 23. i 29. novembra. Crni petak je dan koji osvane nakon Dana zahvalnosti (Thanksgiving). Crni je, kažu, iz mnogo razloga.

U vreme kada je knjigovodstvo vođeno ručno, balans upisan u knjige crvenim mastilom je značio poslovne gubitke, dok su dani upisani crnim mastilom značili dane dobrog profita. U želji da pred kraj godine rasprodaju zalihe i podstaknu kupovinu, prodavci su spuštali cene do granice isplativosti i tako uspevali da povećaju profit i reše se lagera robe kroz veliki promet. Druga verzija kaže da je danu kupovine kumovala policija Filadelfije, 1960. godine, kada su tokom prvog petka nakon Dana zahvalnosti ulice bile potpuno zakrčene automobilima kupoholičara. I ove godine, Crni petak je opravdao svoje ime, u najgorem mogućem kontekstu. U sumanutoj trci da prigrabe snižene artikle po najboljim cenama, u Americi je život izgubilo 7, a povređeno je 98 ljudi.

Kod nas, na veliku sreću u nesreći nemaštine, takvih incidenata nije bilo. Nije da smo kao narod gadljivi na rasprodaje, nego se prosto nije imalo oko čega tući, pa tako sačuvasmo dostojanstvo. Trgovci se jesu potrudili, pompezno najavljujući Crni petak, koji je u srpskoj izvedbi trajao između 3 i 5 dana! Računajući isključivo na magičnu moć natpisa AKCIJA, POPUST i RASPRODAJA, u većini prodajnih objekata su istakli nove cene, gotovo identične starim, uz upadljiva obeležja -70%, -50%, -20%. Snaga proste logike bi možda i zakazala pred ovim nečasnim marketinškim trikovima, ali zakon skromnog budžeta je ostao neumoljiv. Prazan novčanik je, na srpski Crni petak, bolje od trgovaca znao da obračuna pravu vrednost popusta.

Creative Commons License Zabranjeno je kopiranje članka na druge sajtove bez validnog linkovanja ka originalnom tekstu u skladu sa licencom ΜΕΔΙΑΣ by Vojin Petrović is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License i prema odredbama Zakona Republike Srbije o autorskim i srodnim pravima ("Sl. glasnik RS", br. 104/2009, 99/2011 i 119/2012). U slučaju neovlašćenog kopiranja bićemo prinuđeni da preduzmemo korake u skladu sa čl. 35 i čl. 36 Zakona o autorskim i srodnim pravima i zatražimo naplatu zakonom propisane nadoknade.

Ostavite Vaš komentar

Ako niste već objavljivali komentare na našem magazinu, komentar će biti objavljen posle moderacije. Vaša email adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna.

1 komentara

 
Sopček Đura, 01 Dec 2015

Slažem se, zaista je degute posmatrati scene kao na gornjem fotosu! Međutim, narod kao i svaki drugi narod, pohrli da kupi nešto što je za 30, 50 ili 75 jeftinije... Mislim da je od strane tamošnjih trgovaca to poštenije, obzirom da neki artikli zauzimaju skupa skladišta jer je prodaja loša!? Šta rade mnogi trgovci? Npr: neki proizvod vredi 100 dinara, oni napišu 185 pa tu cifru precrtaju i napišu 145 dinara!? Ako je artikal kurentan, sledi stampedo...

Odgovori

Podelite sa prijateljima

Translate article

Pročitajte slične članke

Prijavite se

Prijavite se na listu za primanje informacija o novim člancima i ostalim dešavanjima na našem Magazinu. Unesite Vašu E-mail adresu:

Medias na Fejsbuku

Medias na Twitteru