Najlepši mostovi sveta (XVIII) - Orezund

11 Oct 2013
Autor Mirjana
1234 pregleda

Most Orezund (Øresundsbroen/Öresundsbron), najduži drumsko-železnički most na svetu, prelazi preko Orezundskog moreuza i spaja Dansku i Švedsku. Otvoren je 2000. godine, a njegova funkcionalnost, elegantan dizajn i veličina čine ga jednim od najvećih strukturalnih dostignuća Evrope.

Najlepši mostovi sveta (XVIII) - Orezund

Most se proteže na skoro 8km, od švedske obale do veštačkog ostrva Peberholm koje se nalazi na sredini moreuza, gde se nastavlja kao tunel Drogden, dug 4km, koji vodi do danskog ostrva Amager. Železnička linija Orezunda je deo Međunarodnog evropskog puta E20 i spaja Skandinaviju sa Centralnom i Zapadnom Evropom.

Konstrukcija mosta je udruženi poduhvat kompanija Hochtief, Skanska, Højgaard & Schultz i Monberg & Thorsen, započet 1995, a završen 1999 godine. Pre zvaničnog otvaranja za saobraćaj, Princ Frederik od Danske i Princeza Viktorija od Švedske, simbolično su proslavili završetak ovog kapitalnog građevinskog poduhvata susretom „na pola puta“ u tunelu na ostrvu Peberholm. Zvaničnom otvaranju mosta 2000. godine prisustvovali su Kraljica Margareta II i Kralj Karl XVI Gustav kao domaćini manifestacije.

Dva peha koja su pratila izgradnju, greška u skretanju trase tunela i otkriće 16 neeksplodiranih bombi iz II Svetskog rata u koritu mora, nisu usporila gradnju mosta koji je završen nekoliko meseci pre predviđenog roka.

Iako je odmah po otvaranju mosta frekvencija saobraćaja između dve zemlje porasla za preko 60%, punu funkcionalnost je dobio nakon 2005, kada je veliki broj Danaca počeo da kupuje kuće u Švedskoj zbog nižih cena i povoljnih uslova prodaje. Mnogi su zadržali svoja radna mesta u Danskoj i koriste most kao svakodnevnu rutu od posla do kuće.

Orezund je „samofinansirajući“ most, jer je kompanija koja je vlasnik mosta u vlasništvu danske i švedske vlade, a most je podignut uz finansijsku pomoć kredita koji će kompanija od sopstvenih prihoda otplaćivati narednih 30 godina. Tako je izbegnuto da se novac poreskih obveznika koristi za finansiranje izgradnje mosta koji je koštao više od 6 milijardi Evra. Sama taksa za prelazak za naše uslove nije mala, i iznosi 43€ za standardne automobile, 23€ za motocikle, a čak 216€ za velike šlepere. Vozna karta je mnogo pristupačnija, i košta 9€.

Creative Commons License Zabranjeno je kopiranje članka na druge sajtove bez validnog linkovanja ka originalnom tekstu u skladu sa licencom ΜΕΔΙΑΣ by Vojin Petrović is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License i prema odredbama Zakona Republike Srbije o autorskim i srodnim pravima ("Sl. glasnik RS", br. 104/2009, 99/2011 i 119/2012). U slučaju neovlašćenog kopiranja bićemo prinuđeni da preduzmemo korake u skladu sa čl. 35 i čl. 36 Zakona o autorskim i srodnim pravima i zatražimo naplatu zakonom propisane nadoknade.

Ostavite Vaš komentar

Ako niste već objavljivali komentare na našem magazinu, komentar će biti objavljen posle moderacije. Vaša email adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna.

0 komentara

Podelite sa prijateljima

Translate article

Pročitajte slične članke

Prijavite se

Prijavite se na listu za primanje informacija o novim člancima i ostalim dešavanjima na našem Magazinu. Unesite Vašu E-mail adresu:

Medias na Fejsbuku

Medias na Twitteru